مجله دانشمند
علمی،خبر،بیوگرافی،فیلم و تلویزیون،سرگرمی،آموزشی،دانلود،داستان و.... و ..... و....... 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی سرگرمی آموزشی دانلود هر چی بخوای و آدرسaigmblog.lxb.irلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.به وبلاگ ما اطمینان کنید. می توانید ما را با آدرس  زیر نیز  ما را لینک کنید:

www.aigmblog.loxblog.com

در صورتی که لینک شما در وبلاگ ما ثبت نشد لطفا به ما اطلاع دهید تا در صورت وجود لینک ما در وب سایت شما ما شما را لینک کنیم.

با تشکر

 





[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, ] [ 19:18 ] [ علیرضا ]
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:فیلم,ویدئو, ] [ 18:54 ] [ علیرضا ]

 شنا..............................................................

ویکی پدیا


ادامه مطلب
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:شنا,تاریخچه ی شنا,شنا کردن در آب, ] [ 18:44 ] [ علیرضا ]

 

سیگار موجب تنبلی روده ها می شود:

 
 

 

چند کلمه کلیدی

 

رییس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: دود سیگار به مرور روده های فرد سیگاری را تنبل می كند به گونه ای كه روده به مرور حركت معمولی خود را از دست می دهد و پس از مدتی اگر او سیگار نكشد، نمی تواند اجابت مزاج كند.

دكتر غلامرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با بیان اینكه استعمال دخانیات به ویژه در صبح ها اجابت مزاج را افزایش می دهد اما به هضم و جذب غذا ربطی ندارد، اظهار كرد: تنبلی روده ها به شكل سرطان های بدخیم و خوش خیم روده كوچك و روده بزرگ بروز می كند.

وی درباره میزان نیكوتین سیگارهای ملایم گفت: سیگارهای ملایم تا پیش از روشن شدن، نیكوتین كمتری دارند چون فرد سیگاری پس از روشن كردن سیگاربا پك های عمیق و تعداد پك ها، اثرگذاری نیكوتین را بر بدن خود افزایش می دهد بنابراین اثرگذاری سیگارهای ملایم و سنگین بر بدن تفاوتی با هم ندارند.

حیدری در پایان تاكید كرد: همه سیگار ها اعم از ملایم، سنگین، ارزان، گران، استاندارد و غیراستاندارد حاوی ۴ هزار نوع ماده سمی هستند كه بر همه اندام های بدن تاثیر منفی می گذارند.


 

[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:سیگار موجب تنبلی روده ها می شود,, ] [ 18:38 ] [ علیرضا ]

 بسکتبال............................


ادامه مطلب
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:همه چیز درباره ی بسکتبال,ورزش بسکتبال, ] [ 18:27 ] [ علیرضا ]

 تاریخچه ی فوتبال.........................................................


ادامه مطلب
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:تاریخچه ی فوتبال,تاریخچه ی فوتبال در جهان, ] [ 18:18 ] [ علیرضا ]

 تاریخچه ی والیبال ایران و جهان........+عکس.........................در ادامه ی مطلب


ادامه مطلب

قطر برای جام جهانی 2022 آماده می شود............. + عکس در ادامه ی مطلب

منبع: سایت با ما به روز باشید

www.bmbb.loxblog.com


ادامه مطلب

 

 

عینک آفتابی ضد گلوله به بازار آمد
 
عینک آفتابی ضد گلوله به بازار آمد
 



اين عينكها كه از لنزهايی با تركيبی سری ساخته ‌شده‌اند همچنين سربازان را در برابر خاك و آوار و باقيمانده‌های بمب‌گذاری‌های جاده‌ای كه به ابزار انفجاری اصلاح شده موسوم هستند، محفاظت می‌كند.
سربازان خط مقدم انگلیس در افغانستان به زودی از عینك‌های آفتابی و عینك ایمنی محافظ برخوردار خواهند شد كه می‌تواند در برابر انفجار گلوله تفنگ در فاصله تیراندازی تا هدف مقاومت كند.
این عینكها كه از لنزهایی با تركیبی سری ساخته ‌شده‌اند همچنین سربازان را در برابر خاك و آوار و باقیمانده‌های بمب‌گذاری‌های جاده‌ای كه به ابزار انفجاری اصلاح شده موسوم هستند، محفاظت می‌كند.

 

عینک آفتابی ضد گلوله به بازار آمد



وزارت دفاع انگلیس تاكنون 92 هزار جفت عینك به ارزش 3.4 میلیون پوند (5.5 میلیون دلار) برای سربازان خود سفارش داده است.
این عینك توسط كارخانه‌های تجهیزات نظامی ریویژن كانادا ساخته شده و از ماه سپتامبر قرار است تمام سربازان انگلیسی در افغانستان با آن تجهیز شوند.
قیمت هر عینك حدود 40 پوند (در حدود 65 هزار تومان) است. آزمایش‌های ایمنی نشان داده كه لنزهای پلی‌كربنات در عینكهای جدید می‌تواند در برابر انفجار گلوله شلیك شده از تفنگ ساچمه‌ای 12 گیج از فاصله پنج متر مقاومت كند.
در آزمایش‌های انجام شده توسط سازندگان این عینكها،‌37 بار به سوی این عینكها شلیك شد و حتی یكبار نیز سوراخی در لنزهای آنها ایجاد نشد.
این عینك كه در حال حاضر در میان سربازان آمریكایی مورد استفاده قرار گرفته، از سه لنز قابل تعویض ساده، ‌افزایش دهنده نو و مقاوم در برابر آفتاب برخوردار است. آنها همچنین از خاصیت مه‌شكن،‌ مقاوم در برابر خش و وضوح تصویری بی‌سابقه‌ای برخوردارند.

 

 طراحی هوشمند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طراحی هوشمند (به انگلیسیIntelligent design) یا آفرینش هوشمند، ایده‌ای است که هواداران آن معتقدند، بهترین توضیح برای جهان و موجودات زنده با فرض وجود علتی هوشمند محقق می‌شود، و جهان آن‌چنان ساده نیست که توسط طبیعت ساخته شود.
طرفداران این مدل می گویند می‌بایست وجودی هوشمند بر این جهان احاطه داشته باشد. آفرینش هوشمند بیانگر آن است که جهان تنها با تکامل شکل نگرفته است.
این مدل -که قرائت جدیدی از برهان نظم است- توسط گروهی از متفکران دارای صبغهٔ دانشگاهی پیش کشیده شده است. این متفکران عقیده دارند که شواهد تجربی علمزیست‌شناسی و نیز برهان‌های ریاضی موید ادعاهای آن‌هاست. آنها بر خلاف طرفداران سنتی آفرینش به وقوع تغییرات بسیار جزیی در موجودات در طول زمان‌های طولانی معتقدند و نیز به عمر طولانی حیات در کرهٔ زمین (و نه ۶۰۰۰ سال که در کتاب مقدس آمده) اذعان دارند.
اما آنچه که سبب شهرت سریع و گستردهٔ این نظریه شد، جنجال رسانه‌ای موافقان و مخالفان گنجاندن این نظریه در برنامهٔ درس علوم مدارس امریکا و سپس کشیده شدن این مسئله به دادگاه در سال ۲۰۰۵ بود.
محتویات
  [نهفتن
·         ۲ استدلال ها
o        ۳.۲ دادگاه
·         ۴ پانویس
·         ۵ منبع
o        ۶.۱ هواداران
o        ۶.۲ منتقدان
o        ۶.۳ رسانه‌ای
نظریه‌پردازان [ویرایش]
ویلیام دمبسکی و جان جونز از نظریه پردازان مشهور حوزهٔ آفرینش هوشمند هستند.از اصلی‌ترین کتبی که اخیرا در این خصوص نگاشته شده، می توان به امضا در سلول:DNA و شواهدی بر طراحی هوشمند، تالیف استفان مایر اشاره نمود.
استدلال ها [ویرایش]
پیچیدگی‌های مشخص شده [ویرایش]
این مفهوم که برای اولین بار توسط ویلیام دمبسکی ارایه شد، بر وجود دو خصیصه همزمان در دستگاه‌های کاینات تاکید می‌کند که به زعم مبدع آن- دمبسکی- نشانگر آفرینش جهان توسط طراح هوشمندی است. دمبسکی این دو خصیصه را اولا وجود پیچیدگی و ثانیا کاملا مشخص بودن آن بر می‌شمرد.
او پیچیدگی را امری می‌داند که احتمال وقوع آن به خودی خود بسیار کم است و مشخص بودن آنرا در آن میداند که شما بتوانید آن امر را با توصیفاتی بسیار کوتاه، بطوری که برای همگان قابل فهم باشد مشخص کنید. به عنوان مثال‌هایی که هر دو این خصیصه را در خود دارند میتوان به دنباله طولانی‌ای از اعداد اول اشاره کرد که طولانی بودن آن نشانه پیچیدگی و اول بودن آن نشانه مشخص بودنش است، یا یک غزل از شکسپیر که از کنار هم قرار گرفتن بسیاری حروف الفبا تشکیل شده است که طولانی بودنش دلیلی بر پیچیدگی‌اش و با معنی بودنش نشانه‌ای از مشخص بودنش است.
دمبسکی می‌گوید که اگر شما یک گیرنده رادیویی برای دریافت امواج فضایی داشته باشید و روزی مثلا امواجی به شکل دنباله اعداد اول را از فضا دریافت کنید مطمئنا ارسال کننده آنرا یک موجود هوشمند خواهید شمرد.
ثوابت فیزیکی تنظیم شده [ویرایش]
نظریه‌پردازان آفرینش هوشمند استدلال می‌کنند که ثوابت فیزیکی جهان هستی به شکلی کاملا دقیق تنظیم شده‌اند. به نحوی که اگر در مقادیرشان، کوچکترین تغییری وجود می‌داشت، حیات به شکل کنونی‌اش ابدا قابل شکل‌گیری نمی‌بود.
از جمله این ثوابت می‌شود ثابت کیهانشناختی، ثابت گرانش، ثابت ساختار ریز، سرعت نور، ثابت پلانک و برخی دیگر را نام برد .
پیچیدگی‌های غیر قابل فروکاست و اجزای مرتبط [ویرایش]
بعضی دستگاه‌های دارای اجزای متعدد، دارای این ویژگی هستند که فقط و فقط در صورت وجود تک تک اجزای‌شان قادر به کار کردن هستند، به شکلی که شما نمی‌توانید یکی از اجزای آنها را از آنها جدا کرده و دستگاه کماکان قادر به کار کردن باشد. بعنوان مثال می‌توانید یک موتور خودرو را در نظر بگیرید که برای حرکت نیازمند تمامی اجزای خود است.
پیچیدگی‌های موجود در این دستگاه‌ها را اصطلاحا پیچیدگی‌های کاهش‌ناپذیر می‌نامند. طرفداران نظریه آفرینش هوشمند معتقدند که دستگاه‌های دارای پیچیدگی‌های کاهش‌ناپذیر، نمی‌توانند از تکامل تدریجی و انتخاب طبیعی به وجود آمده باشند چرا که هر تغییر جزیی در آنها به قیمت از کار افتادنشان تمام می‌شود.
ریچارد داوکینز در پاسخ می‌نویسد:
«این پرسش‌ها که «نصف یک چشم به چه کار می‌آید؟» و یا «نصف یک بال به چه کار می‌آید؟» نمونه‌هایی از برهان «پیچیدگی فرونکاستنی» هستند. یک واحد کارکردی را هنگامی دارای پیچیدگی فرونکاستنی می‌دانیم که برداشتن یکی از اجزای آن واحد، موجب اختلال کلی در کارکرد آن شود. این برهان فرض می‌گیرد که چشم و بال پیچیدگی فرونکاستنی دارند. اما همین که یک لحظه بیاندیشیم، بی درنگ مغالطه را درمی یابیم. اگر عدسی چشم یک بیمار مبتلا به آب مروارید را با جراحی برداریم، او دیگر بدون عینک نمی‌تواند تصاویر را به وضوح ببیند، اما آن قدر بینایی دارد که با درخت برخورد نکند و یا از صخره فرونیفتد. درست است که داشتن نصف بال، به خوبی داشتن یک بال کامل نیست، اما مسلماً از بال نداشتن بهتر است. موقع سقوط از درختی به ارتفاع معین، بال نصفه می‌تواند شدت ضربهٔ برخوردتان به زمین را تخفیف، و جان تان را نجات دهد. و اگر ۵۱ درصد از یک بال را داشته باشید، می‌توانید از درختی اندکی بلند تر بیافتید و باز زنده بمانید. هر کسری از بال را که داشته باشید، ارتفاعی هست که با داشتن آن بال، جان تان نجات می‌یابد، در حالی که اگر بال تان اندکی کوچک تر بود از آن ارتفاع معین جان بدر نمی‌بردید. این آزمایش فکری دربارهٔ سقوط از درخت‌هایی با ارتفاع‌های معین، یک شیوهٔ درک این مطلب است که، به لحاظ نظری، منحنی مزیت بال باید شیب ملایمی داشته باشد که از ۱ تا ۱۰۰ درصد امتداد می‌یابد. جنگل‌ها پر از جانوران هواسُر یا چَترباز هستند. این جانوران عملاً مراحل مختلف این شیب صعودی بال به قلهٔ محال را نشان می‌دهند.
اگر بخواهیم برای کاربرد چشم هم مثالی مشابه کاربرد بال‌های ناقص هنگام افتادن از درختان با ارتفاعات مختلف بزنیم، به راحتی می‌توانیم موقعیت‌هایی را تصور کنیم که در آنها نصف یک چشم، جان جانور را نجات می‌دهد، در حالی که ۴۹ درصد آن چشم چنین نمی‌کند. این شیب‌های ملایم تکاملی چشم را می‌توان در تغییرات شرایط نوری، و تغییرات فاصلهٔ تشخیص شکارچی – یا شکار– یافت. و درست مانند وضعیت بال‌ها و سطوح پروازی، حالت‌های میانی چشم هم نه تنها قابل تصور اند، بلکه در سراسر دنیای وحش فراوان اند. کِرم پَهن، چشمی دارد که با هر معیار معقولی، محقرتر از نصف چشم انسان است. حلزون دریایی ناوتیلوس چشمی دارد که در میانهٔ راه چشم کرم پَهن و چشم انسان است. برخلاف چشم کرِم پَهن که فقط نور و سایه را تشخیص می‌دهد، اما تصاویر را نمی‌تواند ببیند، چشم ناوتیلوس شبیه دوربینی بی عدسی است که می‌تواند یک تصویر حقیقی بسازد؛ اما تصویر آن در مقایسه با تصویر چشم ما تیره و تار است. هیچ آدم عاقلی نمی‌تواند انکار کند که چشم داشتن برای این جانور بی مهره و بسیاری جانواردان دیگر، بهتر از چشم نداشتن است و همگی این چشم‌ها در جایی روی این شیب پیوسته و ملایم به سوی قلهٔ محال جای می‌گیرند. بر روی این شیب، چشم ما نزدیک به یک قله‌است – هرچند نه مرتفع ترین قله، اما یکی از مرتفع ترین قله‌ها. در کتاب صعود به قلهٔ محال من یک فصل کامل را به چشم و یک فصل را نیز به بال اختصاص داده‌ام، و نشان داده‌ام که این دو به چه سادگی توانسته‌اند آهسته (وحتی شاید نه چندان آهسته) این مراتب صعودی را بپیمایند. در اینجا این موضوع را ختم می‌کنم.»[۱]
انتقاد نسبت‌به حوزه‌هایی که هنوز بی‌پاسخ‌اند [ویرایش]
با پیشرفت زیست شناسی، منتقدان توجه خود را به سیستم‌های پیچیده سلولی مانند سیستم ایمنی و ساختارهای پیچیده مولکولی مانند موتور تاژک باکتری‌ها معطوف کردند. با اینکه شیوهٔ فرگشت پیچیده‌ترین سیستم‌های زیستی شناخته شده یا در دست تحقیق است.در مقابل مدافعان فرگشت، این انتقاد را نوعی مغالطه توسل به جهل می دانند.
واکنش‌ها و تاثیرات [ویرایش]
انتقادات دانشمندان [ویرایش]
بسیاری گفته اند که تا کنون، مبنای علمی چندان مستحکمی برای این مدل ارائه نشده است.دانشمندان از این مدل با عناوینی همچون junk science و semi science یاد می کنند؛ زیرا مبنای علمی ندارد.
دادگاه [ویرایش]
در سپتامبر سال ۲۰۰۵، والدین ۱۱ دانش‌آموز مدرسه‌ای در منطقه داور در ایالت پنسیلوانیا از مسوولان مدرسهٔ منطقه‌ای داور بسبب گنجاندن نظریه آفرینش هوشمند در برنامه درسی دانش‌آموزان و تدریس آن به عنوان نظریه‌ای علمی در کنار نظریه تکامل شکایت کردند.
قاضی دادگاه فدرال، جان جونز، در نهایت مسوولان مدرسه داور را به علت تخلف از متمم اول قانون اساسی امریکا مجرم شناخت. دادگاه همچنین حکم به خارج کردن تدریس این نظریه از برنامه درس علوم دانش‌آموزان مدرسه داد.
پانویس [ویرایش]
1.     پندار خدا ریچارد داوکینز ترجمه ا.فرزام صفحه ۹۹ و ۱۰۰
منبع [ویرایش]
§         مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Intelligent design»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۱ مارس ۲۰۱۰).
پیوند به بیرون و مطالعهٔ بیش‌تر [ویرایش]
هواداران [ویرایش]
§ Discovery Institute, Center for Science and Culture (Hub of the intelligent design movement)
§ EvolutionNews.org Discovery Institute website tracking media coverage of intelligent design.
§ ID The Future A multiple contributor weblog by Discovery Institute fellows.
§ Intelligent Design Network A nonprofit organization in Kansas to promote intelligent design
§ Uncommon Descent William Dembski's blog
منتقدان [ویرایش]
§ Intelligent Design? special feature in the Natural History Magazine
§ Talk Origins Archive (Archive of the UseNet discussion group talk.origins)
§ The Design Argument Elliott Sober, 2004.
رسانه‌ای [ویرایش]
§ Judgment Day: Intelligent Design on Trial A PBS-NOVA documentary on the Dover, PA Intelligent Design trial in 2005.(PBS)
§ Discovery's Creation An overview of the origin of the intelligent design movement. (Seattle Weekly)
§ Intelligent Design vs. Evolution debate between paleontologist Peter Ward and Stephen Meyer co-founder of the Discovery Institute
§ Intelligent Design Deja Vu What would "intelligent design" science classes look like? All we have to do is look inside some 19th century textbooks. (The Washington Post)
§ How the media have covered ID (Columbia Journalism Review)
§ Banned in biology class: intelligent design (Christian Science Monitor)
§ Devolution (The New Yorker)
§ The Evolution Debate (The New York Times)
§ Darwin Victorious (TIME)
 
[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:طرحی هوشمند,ربات و روباتیک,موجود هوشمند, ] [ 17:53 ] [ علیرضا ]

 

نتی ویروس چیست؟

در این مقاله برخی از تکنیکهای رایج در بین آنتی ویروسها را که برای تشخیص بدافزارها به کار برده می شوند مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

نرم افزارهای آنتی ویروس اختصاصاً برای دفاع از سیستم ها در برابر تهدیدهای ویروسها طراحی و نوشته می شوند. متخصصان امنیتی قویاً توصیه به استفاده از آنتی ویروس می کنند زیرا آنتی ویروس از رایانه شما نه تنها در برابر ویروسها بلکه در برابر انواع بدافزارها نیز محافظت می کند. در واقع آنتی ویروس یک برنامه کامپیوتری است که برای مرور فایلها و تشخیص و حذف ویروسها و دیگر بدافزارها از آن استفاده می شود. 

در این مقاله برخی از تکنیکهای رایج در بین آنتی ویروسها را که برای تشخیص بدافزارها به کار برده می شوند مورد بررسی قرار خواهیم داد. در حالت کلی آنتی ویروس ها از دو تکنیک اصلی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند: 

● روش مبتنی بر کد (امضا): در این روش با استفاده از یک دیکشنری ویروس که حاوی امضای ویروسهای شناخته شده است، احتمال وجود ویروسهای شناخته شده در فایلها مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند. 

● روش مبتنی بر رفتار: در این روش هدف شناسایی رفتارهای مشکوک هر برنامه کامپیوتری است، زیرا احتمال دارد رفتار مذکور نشان دهنده یک آلودگی ویروسی باشد. 

اغلب آنتی ویروسهای تجاری از هر دو روش فوق ولی با تأکید بر روی امضای ویروس، استفاده می کنند. در زیر روشهای مذکور را با تفصیل بیشتری توضیح می دهیم. 

● روش مبتنی بر کد (امضا) 

اغلب برنامه های آنتی ویروس در حال حاضر از این تکنیک استفاده می کنند. در این شیوه، رایانه میزبان، درایوهای حافظه و یا فایلها با هدف پیدا کردن الگویی که نشان دهنده یک بدافزار باشد، مورد جستجو قرار می گیرند. این الگوها معمولاً در فایلهایی به نام فایلهای امضا ذخیره می شوند. فایلهای مذکور توسط فروشندگان نرم افزارهای آنتی ویروس طبق یک برنامه منظم به روز رسانی می شوند تا قادر باشند بیشترین تعداد ممکن حمله های بدافزاری را شناسایی کنند. مشکل اصلی تکنیک بررسی امضا این است که نرم افزار آنتی ویروس باید قبلاً به روز رسانی شده باشد تا بتواند به مقابله و خنثی سازی بدافزارها بپردازد و لذا بدافزارهای جدیدی که هنوز شناسایی نشده و به فایلهای امضا اضافه نشده اند تشخیص داده نمی شوند. 

در این شیوه زمانی که نرم افزار آنتی ویروس یک فایل را مورد آزمایش قرار می دهد، به یک دیکشنری ویروس که حاوی امضای ویروسهای شناخته شده است مراجعه می کند. در صورتی که هر تکه از کد فایل با یک ویروس شناخته شده مطابقت داشته باشد، فایل مذکور به عنوان یک فایل آلوده شناسایی شده و آنتی ویروس یا آن را پاک می کند و یا آن را قرنطینه می نماید تا برنامه های دیگر به آن دسترسی نداشته و همچنین از انتشار آن جلوگیری به عمل آید. در برخی موارد نیز امکان بازسازی فایل آلوده از طریق حذف ویروس از فایل اصلی وجود دارد که در صورت امکان آنتی ویروس این کار را انجام می دهد. 

همان طور که در بالا نیز گفتیم، آنتی ویروسهای مبتنی بر امضا برای موفق بودن در درازمدت، نیاز دارند که مرتباً دیکشنری حاوی امضاهای ویروس را به صورت آنلاین به روز رسانی نمایند. زمانی که یک ویروس جدید در دنیای رایانه پدیدار می شود، کاربران با تجربه تر فایلهای آلوده را برای نویسندگان آنتی ویروس ها ارسال می کنند تا آنها بتوانند ویروس مزبور را شناسایی کرده و مشخصات آن را به دیکشنری اضافه کنند. 

آنتی ویروس های مبتنی بر امضا غالباً فایلها را در زمان اجرا، باز و بسته شدن و همچنین زمانی که ایمیل می شوند، مورد آزمایش قرار می دهند. به این وسیله یک ویروس شناخته شده به محض وارد شدن به رایانه تشخیص داده می شود. همچنین می توان برنامه های آنتی ویروس را طوری برنامه ریزی کرد که در زمانهای معینی به بررسی کل فایلهای موجود بر روی دیسک سخت بپردازند. 

با وجودی که روش مبتنی بر امضا مؤثر شناخته شده است ولی ویروس نویسان همواره تلاش می کنند تا یک قدم جلوتر از آنتی ویروس ها حرکت کنند و این کار را از طریق ایجاد ویروسهای چندریختی انجام می دهند. ویروسهای چندریختی در واقع دارای یک مکانیزم دفاعی رمزنگاری هستند. بدافزارهایی از این نوع رمزنگاری به عنوان یک مکانیزم دفاعی استفاده می کنند که می خواهند خود را تغییر دهند تا از خطر تشخیص داده شدن توسط نرم افزارهای آنتی ویروس در امان بمانند. این بدافزار ها معمولاً خود را با یک الگوریتم رمزنگاری به صورت رمزی درآورده و سپس برای هر دگرگونی از یک کلید رمزگشایی متفاوت استفاده می کنند. بنابراین بدافزار های چندریختی می توانند از تعداد نامحدودی الگوریتم رمزنگاری به منظور ممانعت از تشخیص استفاده کنند. در هر بار تکرار بدافزار جزئی از کد رمزگشایی دچار تغییر می شود. بسته به نوع هر بدافزار، عملیات خرابکارانه یا دیگر اعمالی که توسط بدافزار انجام می شوند می توانند تحت عملیات رمزنگاری قرار بگیرند. معمولاً یک موتور دگرگونی در بدافزار رمزنگاری شده تعبیه شده است که در هر بار تغییر، الگوریتم های رمزنگاری تصادفی را تولید می کند. سپس موتور مذکور و بدافزار توسط الگوریتم تولیدی رمزنگاری شده و کلید رمزگشایی جدید به آنها الصاق می شود. 

نکته ای که نباید آن را از نظر دور داشت اینست که روشهای متنوعی برای رمزنگاری و بسته بندی بدافزارها وجود دارد که تشخیص انواع شناخته شده بدافزارها را برای آنتی ویروسها بسیار سخت یا غیرممکن می سازد. لذا تشخیص اینگونه ویروسها نیازمند موتورهای قوی باز کردن بسته بندی است که بتوانند فایلها را قبل از آزمایش رمزگشایی نمایند. متأسفانه بسیاری از آنتی ویروس های محبوب و معروف امروزی فاقد توانایی تشخیص ویروس های رمزنگاری شده هستند. 

● روش مبتنی بر رفتار 

روش مبتنی بر رفتار بر خلاف روش پیشین تنها در تلاش برای شناسایی ویروسهای شناخته شده نیست و به جای آن رفتار همه برنامه ها را نظارت می کند. این تکنیک سعی در تشخیص انواع شناخته شده و همچنین انواع جدید بدافزار دارد و این کار را از طریق جستجوی ویژگیهای عمومی و مشترک بدافزارها انجام می دهد. برای مثال اگر یک برنامه سعی در نوشتن داده بر روی یک برنامه اجرایی دیگر را داشته باشد، این رفتار به عنوان یک رفتار مشکوک شناسایی شده و به کاربر هشدار لازم داده می شود. سپس از او در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود سؤال می شود. 

آنتی ویروس های مبتنی بر رفتار بر خلاف آنتی ویروس های مبتنی بر امضا از رایانه در برابر ویروسهای جدید نیز که امضای آنها در هیچ دیکشنری موجود نیست، محافظت به عمل می آورند. البته مشکل این آنتی ویروسها تعداد زیاد تشخیصهای مثبت اشتباه و هشدارهای به کاربر است که موجب خستگی و سر رفتن حوصله کاربران می شود. در صورتی که کاربران به همه هشدارها پاسخ Accept را بدهند عملاً آنتی ویروس بلااستفاده شده و کارایی خود را از دست خواهد داد، به همین دلیل آنتی ویروس ها استفاده از این روش را روز به روز محدودتر می کنند. 

به روش مبتنی بر رفتار جستجوی اکتشافی یا Heuristic نیز گفته می شود زیرا سعی در کشف رفتارهای مشکوک و شناسایی بدافزارها دارد. مهمترین فایده این روش تکیه نکردن آن بر فایلهای امضا برای تشخیص و مقابله با بدافزار است. به هر حال همان طور که گفتیم بررسی اکتشافی نیز با مشکلات خاصی روبرو است از جمله: 

● تشخیص مثبت اشتباه یا False Positive 

این روش از ویژگیهای عمومی بدافزار ها استفاده می کند، و بنابراین ممکن است برخی از نرم افزارهای قانونی و معتبر را در صورتی که خصوصیاتی شبیه بدافزارها داشته باشند، نیز به اشتباه بدافزار شناسایی کند. 

● بررسی کندتر 

پروسه جستجوی ویژگیها برای یک نرم افزار بسیار سخت تر از جستجوی الگوهایی مشخص است. به همین دلیل جستجوی اکتشافی مدت زمان بیشتری نسبت به جستجوی امضا جهت شناسایی بدافزارها نیاز دارد. 

● ندیدن ویژگیهای جدید 

در صورتی که یک حمله بدافزاری جدید ویژگیهایی را از خود به نمایش بگذارد که پیش از این شناسایی نشده اند، جستجوی اکتشافی نیز آن را شناسایی نمی کند مگر اینکه به روز رسانی شده و ویژگی مذکور به حافظه آن اضافه شود. 

● روشهای دیگر 

▪ استفاده از Sandbox 

یک روش دیگر برای تشخیص ویروسها استفاده از sandbox است. یک sandbox سیستم عامل را شبیه سازی کرده و فایلهای اجرایی را در این شبیه سازی اجرا می کند. بعد از پایان اجرای برنامه ها sandbox در مورد تغییراتی که ممکن است نشان دهنده ویروس باشد مورد ارزیابی قرار می گیرد. به علت سرعت پایین این روش تشخیص، از آن فقط در صورت تقاضای کاربر استفاده می شود. 

● فناوری ابر 

در نرم افزارهای آنتی ویروس رایج و امروزی یک فایل یا برنامه جدید تنها توسط یک تشخیص دهنده ویروس در یک زمان مورد بررسی قرار می گیرد. آنتی ویروس ابری می تواند برنامه ها یا فایلها را به یک شبکه ابری ارسال کند که در آن از چندین آنتی ویروس و چندین ابزار تشخیص بدافزار به صورت همزمان استفاده می شود. 

آنتی ویروس ابری در واقع یک آنتی ویروس مبتنی بر محاسبات ابری است که توسط دانشمندان دانشگاه میشیگان تولید شده است. هر زمان که رایانه یک فایل یا برنامه جدید را دریافت یا نصب کند یک نسخه از آن به صورت خودکار برای ابر آنتی ویروس ارسال می شود و در آنجا با استفاده از ۱۲ تشخیص دهنده متفاوت که با یکدیگر کار می کنند، مشخص می شود که آیا باز کردن فایل یا برنامه مذکور امن است یا خیر. 

● ابزار پاکسازی ویروس 

یک ابزار پاکسازی ویروس در واقع نرم افزاری است که برای تشخیص و پاکسازی ویروسهای خاصی طراحی شده است. لذا بر خلاف آنتی ویروسهای کامل از آنها انتظار تشخیص گستره وسیعی از ویروسها را نداریم بلکه آنها برای تشخیص و پاکسازی ویروسهای ویژه ای از روی رایانه های قربانی طراحی شده اند و در این کار به مراتب موفق تر از آنتی ویروس های عمومی عمل می کنند. برخی اوقات آنها برای اجرا در محلهایی طراحی می شوند که آنتی ویروس های معمولی نمی توانند در آن محلها اجرا شوند. این حالت برای مواقعی که رایانه به شدت آسیب دیده و آلوده شده است مناسب است. 

● تشخیص آنلاین 

برخی وب سایتها امکان بررسی فایلهای بارگذاری شده توسط کاربر به صورت آنلاین را فراهم می کنند. این وب سایتها از چندین تشخیص دهنده ویروس به صورت همزمان استفاده می کند و گزارشی را در مورد فایلهای بارگذاری شده برای کاربر تهیه می کنند. برای مثال می توان به وب سایتهای COMODO Automated Analysis System و VirusTotal.com اشاره کرد. 

در پایان باید بگوییم درست است که استفاده از آنتی ویروس ها اجتناب ناپذیر بوده و شکی در سودمند بودن آنها نیست ولی برخی از اوقات دردسرهایی را برای کاربران ایجاد می کنند. برای مثال برنامه های آنتی ویروس در صورتی که به صورت مؤثر طراحی نشده باشند، کارایی رایانه را کاهش داده و باعث کند شدن آن می شوند، ممکن است کاربران بی تجربه در فهمیدن هشدارهای آنتی ویروس مشکل داشته باشند و پیشنهاداتی را که آنتی ویروس به آنها ارائه می کند درست متوجه نشوند. گاهی اوقات یک تصمیم نادرست ممکن است منجر به نشت اطلاعات شود. در صورتی که آنتی ویروس از جستجوی اکتشافی استفاده کند کارایی آن به میزان تشخیصهای مثبت نادرست و تشخیصهای منفی نادرست بستگی دارد، و در آخر از آنجا که برنامه های آنتی ویروس غالباً در سطوح بسیار قابل اطمینان در هسته سیستم اجرا می شوند، محل خوبی برای اجرای حملات بر علیه رایانه می باشند.

[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:آنتی ویروس چیست؟,آنتی ویروس ها,آنتی ویروس, ] [ 17:33 ] [ علیرضا ]

ویروس چیست؟

 

ویروس چیست؟
یک ویروس یک برنامه کوچک و انجام پذیراست که قابلیت آنرا دارد که کد خود را در قسمتهای مختلف یک کامپیوتر مثل هارد دیسکیا فلاپی کپی کند یا به فایلهای اجرائی بچسباند. این در حالی است که کاربر از وجودویروس و اعمالی که انجام میدهد کاملا بیاطلاع است و هنگامی متوجه میشود که سیستمیا باید Format شود و یا سرعت سیستم به شدت پایین آمده است.
هر ویروس خصوصیاتیمخصوص به خود دارد. ویروسها راههای متفاوتی برای آلوده کردن سیستمها دارند که همینخصوصیت آنها را از دیگر ویروسها متمایز میکند. در زیر طریقه جدا کردن ویروسها رااز همدیگر شرح میدهم:
الف) حجم: یک ویروس میتواند کوچکتر یا در حدود ۶۶ بایتباشد یا بزرگتر یا در حدود ۴۰۹۶ بایت باشد. در مقایسه با نرمافزارها یک ویروس بایدخیلی کوچک باشد.
ب) روش آلوده سازی: یک ویروس میتواند با روشهای متفاوتی برنامهمیزبان را آلوده کند. در زیر سه روش که بیشتر مورد استفاده است شرح دادهمیشود:
ب(۱) overwriteکردن: زمانیکه یک ویروس با این روش برنامهای را آلودهمیکند، بسادگی یک کپی از کد خود را در بالای کد برنامه میزبان مینویسد این روشخیلی ساده بوده و در ویروسهای اولیه بکار گرفته میشد. در این روش فایل میزبان بهاحتمال زیاد خراب میشود و از کاربر از دیسک پشتیبان فایل را فراخوانی میکند. دراین روش تاریخ تغییرات فایل عوض میشود اما حجم همانطور باقی میماند در این روشتوابعی که برنامه باید انجام دهد زیاد میشود و سرعت اجرای برنامه اصلی (اگر خرابنشده باشد) کاهش پیدا میکند.
ب(۲) الصاق کردن: این روش کمی پیچیدهتر است. ویروس خود را به انتهای فایل میزبان الصاق میکند و سرخط برنامه را اصلاح میکند درهنگام اجرای برنامه، برنامه ابتدا به قسمتی که کد ویروس قرار دارد رفته، دستوراتویروس را اجرا کرده و بعد برگشته و به اجرای برنامه میزبان میپردازد. در نظر کاربربرنامه به صورت نرمال اجرا میشود اما ایراد این روش این است که حجم فایل افزایشمییابد. بعضی از ویروسهای الصاقی تشخیص نمیدهند که فایل قبلا ویروسی شده است یانه و دوباره و چندباره فایل را آلوده میکنند و این باعث میشود که حجم فایل رشدقابل ملاحظهای کرده و در انتها فایل دیگر غیرقابل استفاده میشود.
ب(۳) آلودهکنندههای دیسک: ویروسهای دیگر رکورد بوت (بوت سکتور) دیسک یا جدول پارتیشن راآلوده میکنند. این رکورد قسمتی از دیسک است که هنگام راهاندازی سیستم بصورتاتوماتیک خوانده میشود این یعنی بعد از راهاندازی سیستم ویروس در حافظه قرارمیگیرد!
ج) (terminated and stay resident) یا TSR: یک ویروس که ممکن است مقیمدر حافظه باشد یا با اجرای یک برنامه خاص در حافظه بار شود. هنگامی که ویروس مقیمدر حافظه شد هر زمان و هر فایلی را که بخواهد آلوده میکند. تمام ویروسهائی که جدولپارتیشن یا بوت سکتور را آلوده میکنند جزو TSRها هستند.
د) مخفیشدن: بعضی ازویروسهای TSR از تکنیکی ماهرانه استفاده میکنند چنانچه هیچ کار سیستم عجیب به نظرنمیرسد گویا اصلا ویروسی در سیستم نیست! موقعی که کاربر یک لیست از پوشههامیگیرد ویروس از خوانده شدن صحیح دیسک جلوگیری میکند انگار نه انگار که چیزی درسیستم تغییر کرده چون یک کپی از محتویات دیسک را قبل از آلوده شدن به کاربر نشانمیدهد. به همین دلیل پیدا کردن ویروسهائی که مقیم در حافظه شدهاند تقریبا غیرممکناست.
ویروسهایی که بوت سکتور را آلوده میکنند ممکن است مخفی شونده باشند. تنهاراه مطمئن برای شناسائی این ویروسها این است که ابتدا سیستم را با یک فلاپی (که ازویروسی نبودن آن مطمئن هستیم و در حالت محافظت شده از نوشتن است) بالا آورده ودیسک سخت را ویروسکشی کنیم.
هـ) نحوه فعال شدن و نتایج: دیگر ناحیه برای سواکردن ویروسها از همدیگر نحوه فعال شدن، نتایج آن و نحوه غیرفعال شدن آنهاست. بعضیاز آنها در تاریخ معینی فعال میشوند. بعضی دیگر با اجرا شدن برنامهای خاص اجرامیشوند و بعضی دیگر هنگامی خود را نمایان میکنند که دیگر فایلی برای آلوده کردننمییابند (یعنی همه فایلها آلوده شدهاند!)
هر وقت که یک ویروس فعال میشودفعالیتهایی را که برایش معین شده است انجام میدهد که اینها را نتایج فعال شدنمینامیم. نتیجهای که ممکن است ساده و بیضرر باشد مانند نشان دادن یک پیغام یابداندیشانه باشد و هارد سیستم را تبدیل به یک آشغالدونی بکند. بدیهی است که هرکسمیخواهد قبل از اینکه ویروس فعال شود آن را بیابند.
۹(۳) از چه راههائی ممکناست سیستم ویروسی شود؟
مثل ویروس ایدز چرندیات زیادی در مورد ویروسهای کامپیوتریوجود دارد که میگویند کدام ویروس میتواند سیستم شما را آلوده کند. طوری ما را ازآنها میترسانند که با فهمیدن ویروسی شدن سیستم حالمون خراب میشود.
سیستم زمانیویروسی میشود که شما یک فایل اجرائی را که ویروسی شده است اجرا میکنید یا قصد بوتکردن از روی یک دیسک آلوده میکنید. سیستم شما با نگاه کردن به یک فایل ویروسی،ویروسی نمیشود مگر اینکه سیستمعامل خود را طوری تنظیم کنید که اعمالی خاص راهنگام دیدن فایلهای خاص انجام دهد مثلا windows scirpt host اجرای ویروسهای vbs. راساده میکند. یک ویروس فقط فایلهائی را میتواند ویروسی کند که قابلیت اجرا شدنداشته باشند یا سیستم عامل اجازه اجرا خودکار به آن فایل خاص دهد مانند .scr. bin . drv . sys . ovl . com . exe. و ... و جدول پارتیشن و بوت رکورد فلاپی یا دیسکسخت.
اشاره کردم که قصد کنید از روی یک فلاپی آلوده سیستم را بوت کنید. حتیزمانیکه شما این اقدام به این کار میکنید و سیستم پیغام میدهد که فلاپی قابلیتبوت کردن ندارد و شما آنرا درآورده و از هارد سیستم را بوت میکنید بازهم سیستمویروسی میشود. این خیلی مهم است یعنی لازم نیست که شما با موفقیت از روی یک فلاپیآلوده بوت کنید تا ویروس فعال شود. اولین کاری که ویروس انجام میدهد آلوده کردندرایو :c است. بعد که یک دیسک در فلاپی میگذارید آنرا نیز آلوده میکند. به همیندلیل است که نباید هیچ دیسکی در فلاپی باقی بماند و چرا باید فلاپی ها را در مقابلنوشته شدن محافظت کنیم.
و اما جمعبندی مطالب بالا:
الف) سیستم زمانی ویروسیمیشود که شما یک فایل اجرائی را اجرا میکنید. هر چند ممکن است آن فایل اجرا نشوداما مطمئن باشید ویروس اجرا میشود.
ب) سیستم زمانی ویروسی میشود که شما اقدامبه بوت کردن از روی یک دیسک آلوده میکنید هر چند بوت کردن با موفقیت انجامنشود.
ج) بوت سرد میتواند ویروس را از حافظه بیرون اندازد اما بوت گرم نه، پسزمانی که میخواهید سیستم را ریبوت و سپس ویروسکشی کنید با دکمه power این کار راانجام دهید نه با سه کلید Ctrl+Alt+Del.
د) سیستم شما به صرف اینکه شما به یکدیسک یا برنامه آلوده نگاه میکنید ویروسی نمیشود .
هـ) سیستم شما با یک فایلداده مثل txt. هیچوقت آلوده نمیشود مگر اینکه برنامههای دیگر یک فایل اجرائی رابه این نام تغییر نام داده باشند که این هم وقتگیر است و زیاد مورد توجهویروسنویسها نیست. در ضمن سیستم را طوری تنظیم کنید که پسوند تمام فایلها را نشاندهد شاید متوجه شوید که فایل ویروس چنین است pic1.jpg.exe و تمام فایلهای اجرائیجدید را قبل از اجرا با نرمافزارتان چک کنید و هیچوقت یک دیسکت را در فلاپی دیسکباقی نگذارید.
۹(۴) با چه علائمی میتوان فهمید سیستم ویروسی شده است؟
بعضیچیزها و علائم هستند که از روی آنها میتوان فهمید سیستم ویروسی شده است حتی باوجود اینکه نرمافزار ضد ویروس سیستم را سالم میداند باز هم به آن اعتماد ۱۰۰٪نکنید خیلی از ویروسها حتی این نرمافزارها را نیز اسیر خود میکنند. و اما علائماز این قرارند:
الف) فایلهای exe و com رشد میکنند و حجمشان زیاد میشود پسسیستم یک ویروس الصاقی دارد.
ب) برنامههایی که اجرایشان میکنیم بدرستی اجرانمیشوند و با چند پیغام خطا که برای ما تازگی دارند از ادامه کار باز میماند. اینعلامت یک ویروس overwrite است بعضی از پیغامهای خطای معمول چنین است "unknown command" یا "حجم برنامه زیاد است و در حافظه جای نمیگیرد" و یا پیغامهای شبیهاینها، اینها باید شما را نسبت به سیستم مشکوک کند.
ج) تغییرات مشکوک درپوشهها. اگر شما برنامه را اجرا میکنید و متوجه میشوید شما به یک پوشه دیگرانتقال یافتهاید یعنی یک ویروس شروع به شکار فایلها در پوشه برنامه شما کردهاست.
د) کاهش در حافظه سیستم. شما باید بدانید معمولا چقدر فضای آزاد در حافظهسیستم دارید، اگر این عدد کاهش پیدا کند پس یک ویروس TSR در سیستمتان زندگیمیکند! اما این همیشه کارگر نیت چون بعضی از ویروسها مقدار زیادی از حافظه رااشغال نمیکنند.
هـ) پیغامهای خطای مشکوک CHKDSK. ویروسهای نهان باعث میشوندشما پیغام خطای CHKDSK بگیرید زیرا آنها اطلاعات CHKDSK را تغییر میدهند. اگر شمادر این وضعیت CHKDSK /f کنید خطر بزرگی ساختمان پوشههایتان را تهدید میکند درصورتی که در وضعیت عادی چنین خطری وجود ندارد.
و) پائین آمدن سرعت در عملیاتسیستم. در این حالت مدت زمان اجرای برنامهها افزایش مییابد.
۹(۵) چگونهمیتوان از سیستم خود در برابر ویروسها محافظت کرد؟
الف) در فاصله زمانی معین ازفایلهای حساس خود back up بگیرید.
ب) خیلی از برنامهها مثل NU میتوانندبرایتان یک دیسک نجات تهیه کنند تا در موارد حساس از آن استفاده کنید این دیسک راتهیه کرده، write protect کرده و در یک جای امن نگهداری کنید. در آن دیسک یا یکدیسک دیگر یک ویروسکش کم حجم را ذخیره کنید.
ج) اطلاعات خود را در مورد ویروسهاافزایش دهید و بیشتر با آنها و اعملشان آشنا شوید هیچ برنامه ضدویروسی به اندازهانسان هوشمند نیست.
د) از برنامههای قوی ضدویروس استفاده کنید (از هیچ چیز کهبهترند). اما همیشه به آنها اعتماد نکنید!

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز


 

[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:ویروس چیست؟,ویروس ها,ویروس ها چه هستند؟, ] [ 17:21 ] [ علیرضا ]

 

 

 

 

 

آشنایی با شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

 

 

 

 

 

آشنایی با شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

 

 

 

 

 

ارتباطات > اینترنت  - هلن صدیق بنای:
فضای‌ مجازی مجال شکل‌گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می‌کند.

از زمان تونیس (Tonnies) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی "اجتماع" در مقابل "جامعه" (گزلشافت و گمنشافت) به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی  "رو در رو بودن"، "محدودیت تعداد"، و "ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی  را از خصائص بنیانی "اجتماع" عنوان کرده‌اند.

هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه‌ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح "اجتماع" برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند.

more  تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

در این میان تلاش‌های متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربردهای جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی، روشن سازد. ازجمله می‌توان به تلاش‌های خانم شلینی ونچرلی* اشاره کرد.

نظرات ونچرلی در سایت USINFO ارائه شده است. او به شبکه‌ها و سازمان‌های رسمی که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند می‌پردازد و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت های آنها اشاره می‌کند.

شبکه های اجتماعی برپایه اینترنت از قبیل facebook.com و myspace.com در بین جوانان آمریکایی محبوبیت به سزایی کسب کرده‌اند. این شبکه‌های اجتماعی درعین حال که فضاهایی هستند که درآنها افراد دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می‌دهند، مکان‌هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می‌شود تا این شبکه‌ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده‌های جدید معرفی می‌شوند و مورد بحث قرار می‌گیرند.

ونچرلی در بحث از قوانین بین المللی ارتباطات الکترونیک، قوانین مهم موجود در زمینه ارتباطات الکترونیک و توافقات بین‌المللی و پیامدهای آنها بر قوانین تصویبی در سطوح ملی را تحت عناوین زیر طبقه بندی می‌کند:

سیاست اینترنتی بین‌المللی (International Internet Policy)

تعدادی از گروه‌های محلی و بین‌المللی درحال بسط و بهبود سیاست‌های مرتبط با اینترنت هستند. بعضی دیگر در خدمت اهداف همکاری بین‌المللی هستند. سایت‌هایی که با لینک‌های متعدد به صفحات اینترنتی مختلف مانند تکنولوژی اطلاعات و ...  به مالکیت معنوی برخی از این مجموعه‌های بین المللی متعدد، اشاره می‌کنند.

سازمان ملل متحد (UN)

اجلاس سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS ) سوالاتی را در زمینه "حاکمیت اینترنت" عنوان کرد.

اتحادیه اروپا (European Union)

• اتحادیه اروپا (EU) مجموعه‌ای فراگیر از قوانین را جهت ماندن در گردونه رقابت ارتباطات تدوین کرده است. جهت مشاهده چهارچوب تنظیمی این قوانین می توانید به این آدرس مراجعه کنید. 

• جهت اطمینان از این امر که شهروندان عضو اتحادیه کاملا از مزایای جامعه اطلاع رسانی بهرمند شوند، اتحادیه اروپا حرکتی جدید با نام ای یوروپ (eEurope ) را آغاز کرده که هدف آن بهبود امکان دسترسی و استفاده از تکنولوژی‌های اینترنتی در تمامی زمینه های توسعه انسانی است ،این  آدرس نشان دهنده فعالیت های این گروه جدید است.

• در زمینه محتویات مضر و یا غیرقانونی، در حال اتخاذ تدابیری عملی هستند که جزئیات آن را می‌توان در این آدرس زیر مشاهده کرد. 

بانک جهانی (World Bank)

دایره تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع رسانی جهانی بانک های بین‌المللی جی آی سی تی (GICT) ارائه گر موارد زیر هستند.

• مشاوره در امر سیاست گذاری برای بخش تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی (ICT)شامل مخابرات تلفنی (آزادسازی، خصوصی سازی، اختیارات تولیدی)، اینترنت (اتصالات الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی)، خدمات پستی و پخش برنامه

•  پشتیبانی سرمایه گذاری برای کمک مالی عمومی در زمینه ارائه زیرساخت تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی ارائه شده توسط بخش خصوصی به خانوارهای روستایی و یا شهرنشینان در کنار شبکه های پست عمومی.

• سرمایه گذاری روی ارائه کنندگان خصوصی تلفن همراه و زیرساخت های ثابت مخابرات تلفنی، ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی آی اس پی ها  (ISPs)، ارائه دهندگان سرویس‌های کاربردی ای اس پی ها (ASPs)، دفاتر توسعه نرم افزار، چهارچوب‌های گردآوری اطلاعات و تجارت های بصورت دو طرفه (B2B)

• جهت مشاهده تامین وجه و تکوین پروژه های آی سی تی(ICT) به این آدرس زیر مراجعه کنید.


آیکان (ICANN)

موسسه اینترنتی "اسامی و اعداد واگذار شده آی.سی.ای.ان.ان" (ICANN)، موسسه‌ای غیر انتفاعی است که مسئولیت مدیریت اعطای اسامی دامنه‌های اینترنتی و دیگر فعالیت‌های مدیریتی مربوطه را بر عهده دارد.

آیکان دارای نقشی مهم اما محدود و عموماً فنی در اداره اینترنت دارد. آیکان را نباید به عنوان جایگاه اداره وسیع تر اینترنت در نظر گرفت.

 یکی از فعالیت های آیکان تنظیم سیاست واحد رفع اختلاف در زمینه اسامی آدرس‌ها یو دی آر پی (UDRP) بود که بر اساس آن دارندگان نام‌های تجاری می‌توانند اسامی آدرس‌هایی را که به حقوقشان تجاوز می‌کنند، لغو یا به لیست شرکت‌های تجاری متخلف انتقال دهند.

سازمان جهانی تجارت (WTO)

سازمان  جهانی تجارت (WTO) دو موافقتنامه مهم در زمینه های آی تی (IT) – آی پی(IP) دارد. توافقنامه تریپز  TRIPS استانداردهای بین المللی برای حفاظت از حقوق مالکیت‌های معنوی را تعیین کرده است. متن این دو موافقتنامه را می توانید در این آدرس مشاهده کنید.

بیانیه وزیران در ارتباط با تولیدات تکنولوژی اطلاعات آی.تی.ای (ITA) توسط 29 شرکت کننده در اجلاس وزیران در سنگاپور در سال 1996 تنظیم شد. این بیانیه به امضا کنندگانش(تولیدکنندگان ITA) امکان می‌داد تا از تاریخ اول ژانویه سال 2000 تعرفه های محصولات مرتبط با تکنولوژی ارتباطات (IT) خود را حذف کنند.

اضافه شدن کشورهای عضو بیشتر باعث شده تا این تاریخ برای بعضی محصولات تمدید شود. برای مشاهده بیانیه به این آدرس زیر مراجعه کنید.

ونچرلی در ادامه می افزاید: اینترنت در عین حال که برای جوانان ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می‌تواند مخرب نیز باشد. اینترنت ابزار قدرتمندی است که می‌تواند باعث فساد و درعین حال ابزار آموزش و تعلیم نوجوانان و دانش آموزان باشد.

اینترنت در ابتدا به گونه ای طراحی شد تا فضایی خود گردان باشد و افراد در آن بتوانند بدون کنترل رسمی به بیان عقاید خود بپردازند.

همچنین فرض بر این بود که قوانین و پروتکل‌های مربوط به این فضا از راه توافق بین اعضای آن و نه از راه سلسله مراتب و توسط مراکز تصمیم گیرنده مرکزی، تهیه شود.

اینکه اینترنت ارائه دهنده هر دو دسته از اطلاعات مفید و غیر مفید است به همین تفکر اساسی اولیه برمی‌گردد. فرض اولیه بر این بود که اینترنت به بازار مجازی آراء و عقاید شباهت داشته باشد که در آن کاربران و اعضاء خود تصمیم بگیرند که کدام کلام خوب و کدام یک بد است.

اگر دولت‌ها تلاش کنند به اینترنت فشار بیاورند تا مانند رسانه‌های متعارف دیگر عمل نماید، آنگاه دیگر نمی توان واژه اینترنت را که  شبکه‌ای از شبکه‌های ارتباطات اجتماعی بین افراد و گروه‌هاست، بر آن گذارد، بلکه در آن صورت اینترنت بصورت شعبه ای از یک سازمان کلاسیک رسمی و حکومتی در خواهد آمد.

با علم به این تفاوت، دولت ایالات متحده همواره در ارتباط با اعمال محدودیت‌های کلامی بر اینترنت محتاط عمل نموده است. حوزه قوانین مرتبط با گفتار مجازی در اینترنت مواردی از قبیل حفاظت از کودکان در برابر منحرفین اینترنتی، کسب اطمینان درباره حقوق مالکیت معنوی و آزادی بیان سیاسی و خلق قوانین مشترک در ارتباط با نقل و انتقالات دیجیتال و بسیاری موارد دیگر از این دست را پوشش می دهد.

نکته جالب در خصوص افراد و مردمی که برای کوچکترین مورد مربوط به حفظ حریم خصوصی خود مبارزه می کنند، اما وقتی پای اینترنت به میان می آید اطلاعات شخصی فراوانی را در اختیار اشخاص مختلف قرار می دهند.

این امر به پارادوکس جالبی در بازار اطلاعاتی فضای مجازی اینترنت اشاره می نماید. هدف از ایجاد اینترنت، فراهم آوردن ساده ترین شکل دسترسی به و به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. بشر در تمامی تاریخ خود این کار را تجربه نکرده است.

طراحی ذاتی اینترنت به گونه ای است که تشویقی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات است، اما درعین حال ایجاد قدرتی موازی و فزاینده بین اطلاعات با ارزش و  استفاده نامناسب از آنها است.

بنابراین لازم است تا هر شخص بین نفع سهولت دسترسی و به اشتراک گذاری همزمان داده ها و خطر از دست رفتن ارزش و یا استفاده نامناسب از آنها تعادلی ایجاد کند.

جهت تخفیف بخشی از این ریسک، دولت‌ها در جوامع دموکراتیک بعضی قوانین حفاظتی شخصی را وضع کرده اند. اما تکنولوژی، همواره در حال خلق روش های جدید برای دور زدن این موارد حفاظتی و محدودیت ها است.

در تحلیل نهایی، از آنجا که مزایای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مضرات حفاظتی آنرا خنثی می کند، دانستن این امر مهم است که دولتهای دموکراتیک در زمینه حفظ حقوق فردی محدودیت هایی دارند.

تنها تدابیر حقوقی سخت که توسط قوه قهریه یک دولت دیکتاتور اعمال می شود، می تواند باعث کاستن انتشار اطلاعات در اینترنت شود. به عنوان یک کاربر، ما باید از این ریسک مطلع باشیم و هر بار که قصد به اشتراک گذاری اطلاعاتی در اینترنت داریم درباره مزایا و خطرات آنها بخوبی تحقیق کنیم.

دولت‌ها به شیوه های مختلف از جستجو درباره اطلاعات شخصی افراد منع شده اند. اما شبکه ها حاوی بسیاری از داده های شخصی هستند که در دسترس همگان قرار دارد. (در خبرها آمد بود که یک متهم به جنایت ، هنگامی که بطور احمقانه ای از جنایت خود در یک اتاق مجازی گپ اینترنتی صحبت می کرد، دستگیر شد.)

در خصوص این خبر و اینکه آیا دولت ها می توانند هر چیز را که بخواهند در اینترنت بررسی کنند، باید گفت که اینترنت تسهیلات اطلاعاتی فراوانی را نه تنها در اختیار افراد بلکه دولت ها نیز قرار می دهد،این نیز خود یکی دیگر از پارادوکس های اینترنت است.

قدرت گرفتن کاربران اینترنتی به معنی قدرتمندتر شدن دولت هایشان است. این همان چیزی است که ما اکنون درباره دولت هایی در سرتاسر دنیا مشاهده می‌کنیم که اکنون دارای قابلیت زیر نظر گرفتن و سانسور شهروندان خود به روش هایی هستند که تا پیش از این به هیچ وجه ممکن نبود.

دولت های خودکامه در سرتاسر جهان بصورت موثر از این تکنولوژی جهت کنترل سرکوب گرانه جامعه و نشر تبلیغات نظام خود بهره برداری می‌کنند.

اما در نهایت، تنها ضامن رسیدن به اهداف اولیه اینترنت یعنی گسترش آزادی ارتباطات، وجود دولتی دموکراتیک می باشد که به حقوق اساسی اطلاع رسانی از قبیل آزادی بیان، اجتماعات، ابراز نظرهای فرهنگی، مذهبی، آموزشی، فهم و ادراک و نوآوری احترام می‌گذارد.

بنابراین جهت کسب اطمینان از وجود آزادی های فردی در این فضای مجازی ما باید در چهارچوب جامعه ای دموکراتیک فعالیت نمائیم تا این ضمانت ها استمرار داشته باشند.

در ارتباط با کنترل موارد جنایی در اینترنت، مجددا جوامع دموکراتیک باید قوانین جنایی خود در اینترنت را تحت قوانین حقوقی و مشابه آنچه در دنیای حقیقی اتفاق می افتد، در آورند.

اینترنت نباید به‌عنوان بهشتی برای اعمال جنایی در بیاید و این امر توسط تمامی جوامع دموکراتیک در سرتاسر جهان به تائید رسیده است.

چند سال پیش کتابی به نام " تنها بولینگ بازی کردن " به بازار آمد که در آن از کاهش ارتباطات اجتماعی در بین آمریکایی‌ها بحث شده است. نویسنده کتاب، رابرت پوتنام  Rabert Putnam، در این کتاب نظریه بسیار جالبی درباره موقعیت جامعه آمریکایی و فرهنگ آن ارائه می کند.

نتیجه گیری‌های پوتنام بر مبنای این واقعیت استوار است که میل به فعالیت های اجتماعی در زمینه ورزش بولینگ در بین همسایگان کاهش یافته است. در این زمینه علت را باید در جایگزینی این اجتماعات توسط نوع اینترنتی شان یافت.

زندگی بر مبنای مشارکت از یک قرن و نیم پیش و هنگامی‌که آلکسیس دو توکوویل (Alexis de Toqueville) در قرن 19 خصوصیات بارز آن را برشمرد، مایه فخر و مباهات مردم  آمریکا بود. بخاطر داشته باشیم که " مشکل اجتماعات " به مدت صدها سال و از بدو شروع انقلاب صنعتی مورد توجه و زیر ذره بین محققین اجتماعی بوده است.

تونیس (Tonnies) و وبر(Weber) در اروپا و دیویی (Dewey) و مک لوهان(Mcluhan) در آمریکا همگی نگران سرنوشت اجتماعات در عصر جدید بودند. با ظهور هر تکنولوژی اطلاعاتی جدید، از فیلم، رادیو، تلویزیون و رایانه گرفته تا اینترنت و تلفن همراه، محققین اجتماعی احتمالات متعددی در این زمینه که آیا پایه‌های اجتماعات در حال سست شدن است، ارائه می‌دهند. کتاب پوتنام را نیز باید از این نظر مورد توجه قرار داد.

بر مبنای رویدادهای پدید آمده در زمینه اینترنت، باید با ظرافت بیشتری  به پیش بینی های کاهش مشارکت، نگاه کرد. می توان گفت که حداقل کاری که اینترنت در این زمینه تا به حال انجام داده است، ایجاد روابط اجتماعی قوی تر در بین دوستان و خانواده ها و ایجاد اجتماعاتی بوده که تا پیش از آن متصور نبود.

اینترنت کار خود را به‌عنوان ابزار ارتباط دانشمندان و خصوصاً جهت تبادل داده ها و منابع تحقیقاتی، یا به عبارتی جهت خلق اجتماعی علمی شروع کرد. اما به مرور زمان اینترنت توانست خود را تا سطح برقراری ارتباط بین افراد از طریق پست الکترونیکی ارتقاء بخشد و از این رهگذر باعث بیشتر شدن گزینه های ارتباطات مخابراتی شود.

پس از مدتی، اینترنت بعنوان فضایی جدید جهت بسط فعالیت های تجاری در امور نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و همچنین ابزار پیگیری برای مصرف کنندگان، مورد توجه واقع شد.

هنوز هیچکس تصور نمی‌کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت بصورت کاربرد اصلی آن درآید. قوه محرکه این امر، نیاز اجتماعی به یافتن اجتماعات آنلاین است. اما طنز جالب در این میان در این است که بر اساس فرضهای اولیه درباره اثرات اجتماعی اینترنت، از آنجا که این ابزار باعث محدود کردن فزاینده افراد به روابط غیر شخصی و رودررو می‌شود بنابراین می بایست به آن به چشم یک نابود کننده اجتماعات نگریسته می‌شد.

به نظر می‌رسد اینترنت در حال خلق تغییراتی اساسی است.در نتیجه ذات و طبیعت روابط در جامعه و اجتماعات اینترنتی نیز  با وضع قوانین جدید تغییر می‌کند. به عبارتی ما تنها در حال تغییر کانال های ارتباطی خود نیستیم بلکه به دنبال راهی برای ایجاد روابط اینترنتی صحیح و منافع طولانی مدت مشترک هستیم.

این گونه جوامع جدید هیچوقت جایگزین جوامع اجتماعی از نوع واقعی شان نخواهند گردید، بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهند کرد. به گونه ای همزمان، این اجتماعات جدید در حال جهانی تر و محلی تر شدن هر چه بیشتر هستند. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه ای جدید با اجتماعات که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم.

در نتیجه پیوستن به این "اجتماعات از راه دور"  قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری  با همسایگان، بازارها و دولت های محلی برقرار سازیم.

تغییر و تحولات در نظام اجتماعی ناشی از اینترنت انکار ناپذیر است. این تغییرات حتی شیوه برقراری ارتباط  شاگرد و استاد و روش تدریس در سطوح دانشگاهی را هم متحول کرده است. این امر بطور اساسی قابلیت انجام تحقیقات توسط دانشجو یان و به اشتراک گذاشتن یافته‌های آنها با دیگران را بالا برده است. امروزه حتی  بچه ها هم به نوعی برای تکالیف درسی و برقراری روابط اجتماعی خود به اینترنت وابسته شده اند.

نظریه جامعه علمی بین المللی در اواخر دهه 1980 مطرح بود، و در اوایل دهه قرن بیست و یکم، دانش آموزان آمریکایی به دنیایی وسیع و در حال رشد از اطلاعات دسترسی پیدا کردند.

امروزه، دیگر اینکه استاد درباره حقایق، ارقام و داده ها به شاگردان خود مطلب بیاموزد کافی نیست زیرا دانشجویان خود می توانند در منابع الکترونیکی که به وفور نیز یافت می‌شوند این‌گونه اطلاعات را بدست آورند.

در عین حال، دیگر حتی نمی‌توان از آنها انتظار داشت تا مطالب کتاب های درسی خود را حفظ و یا درس پس بدهند. در عوض آنچه اکنون دانشجویان بدرستی به دنبال آن هستند پرداختن عقلانی و انتقادی به روابط بین پدیده ها و ایجاد ساختارهای تحلیلی برای مواجهه با مسائل از ابعاد مختلف است.

ونچرلی معتقد است که اینترنت انتظارات درباره تدریس و آموزش را بالا برده زیرا اساتید امروزه مجبورند مطالب خود را با عمق بیشتری بیان و حوزه های شناختی جدید را بسیار بیشتر از آنچه در گذشته مورد توجه بود، پوشش دهند.

دانش آموزان نیز همچنین انتظار دارند که دامنه فرآیند یادگیری خود را در هر لحظه که نیازمند سئوال و برقراری رابطه با استاد باشند، به خارج از محدوده های کلاس گسترش دهند. پست الکترونیکی، اتاق های گفتگو ، نشست های اینترنتی و ... باعث گردیده تا ارتباط دانشجویان با استاد و مطالب درسی خود بیشتر گردد.

این امر نکته مثبتی برای آینده آموزش و تعلیم محسوب می شود. در عین حال که شبکه های اجتماعی برای جوانان در ایالات متحده و دیگر کشورها بسیار مهم است، این امر باعث بروز سردرگمی در کلاس ها نشده است.

افراد زیادی به اینترنت به عنوان منبع دوست‌یابی و کسب اطلاعات مراجعه می نمایند. کاملا بدیهی است که این امر به روابط دیپلماتیک در سطح بین الملل کمک خواهد کرد.

اینترنت امروزه امکان کاملا غیر منتظره برقراری ارتباطات بین افراد و شهروندان را فراهم نموده است، امری که در تاریخ روابط بین الملل در تئوری و در عمل به یک رویا شبیه بود. اینترنت به کلی این خط سیر را تغییر داده و امکان برقراری ارتباطات بین افراد و گروه های یک اجتماع با افراد و گروه های جوامع دیگر را مهیا کرده است.

طبیعی است که این امر اثراتی جهانی از خود بجای خواهد گذاشت، همان‌گونه که ارتباط بین نخبگان و رهبران جوامع اثرات مشهودی روی امکان برقراری روابط در سطح بین الملل داشت. امروزه، شهروندان در دو طرف مرزها می‌توانند عقاید، نظرات و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، و از این گذر به خلق قلمرو عمومی جهانی بپردازند که می‌تواند کاملا مجزا، و در مواردی متناقض، با قلمروهای ارتباطی در سطوح دیپلماتیک و دولتی باشد.

آنچه که یک دولت، خوب و ضروری می‌پندارد، ممکن است با نظرات کاربران اینترنتی در سرتاسر جهان مطابق نباشد. این امر باعث ایجاد تنش در سیستم های بین المللی و در عین حال نوعی جدید از محدودیت در حوزه توانایی‌های دولت‌ها می‌شود.

آدرس‌های شبکه اجتماعی

در اینجا نشانی بعضی از سایت هایی که در زمینه ترکیب و ارتقاء ارتباطات اجتماعی موجود و همچنین تشکیل گروه های اجتماعی جدید هستند را مشاهده می نکنید. این سایت ها از جمله شبکه هایی هستند که با سرعت در اینترنت در حال رشد بوده و نشان دهنده پدیده ای غیر معمول به نام اعتبار روز افزون اجتماعی هستند.

myspace یک گروه اینترنتی است که در آن شما می توانید با دیگر دوستان رفقای خود آشنا شده و در عین حال فضایی اختصاصی را در اختیارتان قرار می دهد تا در آن عکسها، ژورنال ها و سلایق خود را با شبکه ای در حال گسترش از رفقای مشترک خود به اشتراک بگذارید.

facebook فهرست راهنمای اجتماعی که به افراد اجازه می دهد تا اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این آدرس همچنین به افراد کمک می کند تا به آن بخش از اطلاعات که بیشترین ارتباط با فرد را داراست، دسترسی داشته باشند.

در سایت craigslist شما می‌توانید به مواردی از قبیل؛ بازارها، طبقه‌بندی انجمن‌های محلی، کاریابی، مسکن، لوازم و خدمات، آگهی، فعالیت‌های اجتماعی، دوستیابی، مشاوره و اطلاعات اجتماعی و بسیاری از اطلاعات دیگر را بدست آورید.

wikipedia بزرگترین دایره المعارف مرجع در اینترنت است، ویکی پدیا دایره المعارف رایگان و بصورت اشتراکی توسط مردم سرتاسر جهان نوشته می‌شود.

dailykos فضای اینترنتی آزادی خواهانه جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید و townhall فضای اینترنتی محافظه کارانه جهت تفسیرهای سیاسی و به تحرک وا داشتن آراء و عقاید است.

یک شرکت رسانه ای که استفاده کنندگانش آن را اداره می کنند. در این سایت افراد تصاویر ویدئویی حقیقی خود را با دیگران به اشتراک گذارده و موارد ارائه شده توسط دیگران از سرتاسر جهان را روی شبکه اینترنت مشاهده می کنند. گوگل اخیرا این سایت را خریداری کرده است.

این سایت نیز ، فضایی را برای تبادل اطلاعات دانشمندان و محققین درباره نو آوری و آخرین دستاوردهای علمی اختصاص داده تا در آن بتوانند یافته های جدید خود را با هم به اشتراک بگذارند و سطح دانش خود را با یافته های جدید علمی بروز کنند.

این سایت با برقراری ارتباط بین افراد یک اجتماع محلی به آنها در یافتن شغل، آپارتمان، رستوران و دندانپزشک مناسب، راهپیمایی و علایق مشترک، کسب راهنمایی و ایجاد اشتراک، می کند. کاربران این سایت یا خود گروهی جدید را پایه ریزی می کنند یا به گروه های موجودی می پیوندند که توسط دوستان و یا دیگرانی که در همسایگی و یا در شهر شان زندگی می کنند و دارای علایق مشترک اند، درست شده است.

این سایت با آوردن توان سازماندهی شبکه های اجتماعی به تمامی شئونات زندگی افراد، سعی می کند تا دنیا را به مکانی کوچکتر تبدیل کند.

سایت ourstory نیز این امکان را فراهم می سازد تا افراد بتوانند داستان ها و خاطرات خود را نگهداری و با هم به اشتراک بگذارند و همچنین روابط بین خود را از راه یادآوری، نوشتن و به اشتراک گذاشتن خاطرات مهم، توسعه دهند.

* شلینی ونچرلی، Shalini Venturelli مدیر و استادیار رشته ارتباطات بین‌الملل مدرسه خدمات بین‌الملل دانشگاه آمریکایی تحقیقات متعددی در زمینه چالش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتباطات جهانی انجام داده که از آن جمله می‌توان از تحقیق در رابطه با توسعه تکنولوژی اطلاعات و اینترنت نام برد.

وی همچنین در زمینه قوانین اینترنتی و سیاست بین‌الملل، حقوق آزادی بیان و قوانین مربوط به محتوا، حقوق و سیاست های فرهنگی، حقوق مالکیت‌های معنوی و توافقات بین‌الملل، ارتباطات بین‌الملل، رسانه‌های بین الملل و سیاست‌های جهانی و ارتباطات دو سوی اقیانوس اطلس بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده، دارای تخصص است.

مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری

[ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:ارتباطات,شبکه های اجتماعی اینترنتی,, ] [ 17:16 ] [ علیرضا ]

 

نیم کیلو باش ولی مرد باش

 

[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 18:50 ] [ علیرضا ]

 امواج صوتی............................................................................................


ادامه مطلب
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 11:22 ] [ علیرضا ]

 امواج الکترو مغناطیس.............................................................


ادامه مطلب
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 11:8 ] [ علیرضا ]

 شبکه ی من و تو تی وی.................................................................


ادامه مطلب
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:من و تو,شبکه ی من و تو,, ] [ 11:2 ] [ علیرضا ]

 فیس بوک (Facebook) چیست؟...........................................


ادامه مطلب
[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:فیس بوک,شبکه ی فیس بوک,فیس بوک چیست؟,Facebook, ] [ 10:44 ] [ علیرضا ]

اداره تربيت بدني و تفريحات سالم فهرست اوليه مجموعه‌هاي آبي طرف قرارداد با شركت مخابرات استان تهران را اعلام كرد.

به گزارش پيام تهران آنلاين:‌ اداره تربيت بدني و تفريحات سالم از افزوده شدن استخرهاي طرف قرارداد در آينده نزديك خبر داد.

ردیف

نام مجموعه

مكان

شماره تلفن

ردیف

نام مجموعه

مكان

شماره تلفن

1

بزرگ پاسداران

پاسداران

22556760

9

موج طلایی

تهرانپارس

77718139

2

راه‌آهن

شهرك اكباتان

44668003

10

آلیس‌

(اسب‌سفید)

تهرانپارس

7-‌77889623

3

خرمشاد

شاهین‌شمالی‌

44421701

11

گلستان غرب

شهرك غرب

88575885

4

رحیمیان

تهرانسر

44517410

12

شقايق

نجات الهي

88905641

5

احسان غرب

خيابان قزوين

55709842

13

مجتمع دانش

كرج

6-2717001

6

فردوس

شهر ري،‌ باقرشهر

55216261

14

پيام (استخر و سونا)‌

سيدخندان

88112388

7

بزرگ آريان

توحيد، باقرخان

66565020

15

روح اله

پيروزي،‌ نبرد

77481700

8

زیتون ارتش

میدان آزادی

66659518

16

متوسليان

خيابان ري

33440525

چند توصيه:‌

1- ميزان استفاده همكاران در سال جاري، 52 بار است و در صورت استفاده بيش از حد مجاز از حقوق نامبرده كسر خواهد شد.

2- همكاران مي‌توانند از تاريخ 21 ارديبهشت‌ماه با در دست داشتن كارت‌هاي الكترونيكي از مجموعه‌هاي مذكور استفاده كنند.

3- درصورت بروز اشكال در سيستم ورود و خروج مجموعه (رايانه داخل مجموعه) همكاران از تحويل كارت خود به مجموعه خودداري نموده و در غير آن صورت، شركت هيچگونه مسئوليتي در قبال آن نخواهد داشت.

4- درصورت ارائه كارت همكار به غير و مغايرت آن در صفحه نمايشگر،‌ كارت همكار از درجه اعتبار ساقط مي‌شود.

5- شايان ذكر است باتوجه به افزايش هزينه‌هاي انشعابات،‌ كارشناسان در حال مذاكره با مجموعه‌هاي جديد است و به محض به توافق رسيدن اسامي آنها متعاقباً اعلام خواهد شد. كه از همكاران شاغل و بازنشسته انتظار مي‌رود با سعه صدر خود ما را در اين امر ياري نمايند.

/11

 

 

[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:شرکت مخابرات,, ] [ 10:41 ] [ علیرضا ]

 ب مایه حیات و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم. بیش از ۷۵٪ جرم یک انسان از آب تشکیل شده‌است و نیز بیش از ۷۰٪ سطح کره زمین را آب پوشانده‌است (نزدیک به ۳۶۰ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع) با وجود این حجم عظیم آب تنها دو درصد از آبهای کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک‌ها خصوصا نمک طعام غیر قابل استفاده‌است. از همین دو درصد آب شیرین بیش از ۹۰ درصد به صورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر واقع شده‌است.

نامگذاری آب
در فیزیک بر اساس حالت ماده آب معمولا به این نام ها خوانده می‌شود:

جامد؛ یخ 
مایع؛ آب 
گاز؛ بخار آب 
در علم هواشناسی حالت های مختلف آب بر اساس نوع بارش یا معلق بودن آن در جو طبقه بندی می‌شود:

باران 
تگرگ 
برف 
رگبار 
مه 
ابر 
شبنم 
در علم محیط زیست:

آب آشامیدنی 
فاضلاب یا پساب 
رواناب 
آب جاری 
بر اساس منبعی که آب در آن قرار دارد و یا از آن بدست می‌آید:

آب زیرزمینی 
آب معدنی 
آب سطحی 
آب دریا 
بر اساس نوع مصرف:

آب آشامیدنی (یا آب شیر یا آب شرب) 
آب معدنی 
آب خالص 
بر اساس کیفیت فیزیکی :

آب سخت 
آب شیرین 
بر اساس مشخصات شیمیایی :

آب سنگین 
بر اساس مسایل مذهبی:

آب کر - اسلام 
آب مقدس - مسیحیت 
 ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی
فرمول شیمیایی آب، H۲O است؛ مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است که با پیوندهای کووالانس به هم متصل شده‌اند. اتم‌های هیدروژن دارای بار مثبت هستند و با زاویه نزدیک به ۱۰۵ درجه در اطراف اتم اکسیژن قرار گرفته‌اند که این موضوع باعث قطبی شدن پیوندهای مولکول آب شده است.جرم مولی آب برابر ۱۸ گرم بر مول می‌باشد.
آب ماده‌ای است بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم. آب خواص ویژه‌ای دارد که آن را از دیگر مایعات متمایز کرده است. از این خواص ویژه می‌توان به ظرفیت گرمایی بالا، افزایش غیرعادی حجم به هنگام انجماد، کشش سطحی بالا، گرانروی بسیار پایین و بالا بودن گرمای نهان تغییر فاز اشاره نمود. دلیل بسیاری از این خاصیت‌ها وجود پیوند هیدروژنی در میان مولکول های آب است.  چگالی آب در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱ اتمسفر برابر ۰.۹۹۸ گرم بر سانتمیتر مکعب است. آب در فشار ۱ اتمسفر در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌جوشد و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود.
بقیش رو هم اگه خواستید بگید فردا میذارم. 

[ پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:آب,آب مایه ی حیات,مایه ی حیات, ] [ 14:27 ] [ علیرضا ]

 چربی ها (لیپیدها)

دانشنامه ی رشد...................................................


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, ] [ 17:35 ] [ علیرضا ]

 ماشین حسابهای مکانیکی


کوشش برای ساختن ماشین محاسبه و شمارش خودکار از قرن هفدهم آغاز شد و این زمانی بود که گسترش علوم ستاره شناسی ،دریانوردی ، بازرگانی و پ‍ژوهش های فنی و علمی اهمیت بی سابقه ای به محاسبات عددی بخشیده بود.همزمان با توسعه دانش ریاضی ،احتیاج بشر به محاسبات بیشتر گردید،چنانکه سبب اختراع وسایل مختلفی در این زمینه شد.

در سال 1642 پاسکال ریاضیدان فرانسوی دستگاهی را به نام ماشین جمع زن (adding machine ) اختراع کرد. این ماشین مجموعه ای از چرخ دنده های کنار هم بود که چرخ اول نشان دهنده رقم یکان و چرخهای بعدی نشان دهنده رقمهای دهگان ، صدگان و ... بود.نکته مهم در ماشین اختراعی پاسکال این بود که می توانست بطور اتوماتیک ده بر یک را حساب کند لیکن تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق بود.این ماشین کاملا مکانیکی بود و اعداد به کمک وسیله ای نظیر صفحه شماره گیر تلفن وارد دستگاه می شد و عملیات به وسیله یک سری چرخ دنده و اهرم انجام می گرفت و نتیجه از دریچه مخصوصی قابل قرائت بود.
 

مدتی بعد لایب نیتز(Leibnitz ) ریاضیدان آلمانی موفق شد دستگاهی به نام ماشین محاسبه  (calculating machine) بسازدکه می توانست علاوه بر جمع و تفریق بر اساس روش پاسکال عملیات ضرب و تقسیم را نیز انجام دهد.



فکر ساختن ماشینی که بطور خودکار و با برنامه ای کار کند برای اولین بار در سال 1822توسط چارلز بابیج (Charles Babbage) مطرح شد. داستان از این قرار است که بابیج به اتفاق یکی از همکارانش مشغول محاسبات نجومی بود که خستگی عجیبی بر او چیره شد.در این لحظه گفت:"خدایا،ای کاش این محاسبات با ماشین محاسبه گر نیروی بخار انجام می شد." و این فکر سرآغاز ساختن ماشین تفاضلی(difference engine) بود.او سالهای زیادی از عمرش را صرف ساختن این ماشین کرد که در اثر محدودیتهای فنی و مهندسی آن دوره ، نتوانست آن را تکمیل کند. طرحهای تهیه شده توسط بابیج بسیار پیشرفته تر از زمان او بود و بعدها بسیاری از طرحها و افکار وی در ساختن کامپیوترهای اولیه مورد استفاده قرار گرفت و به همین دلیل وی را پدر کامپیوتر لقب داده اند.

 

در اواخر قرن نوزدهم ، دفتر آمار ایالات متحده آمریکا برای استخراج نتایج سرشماری سال 1880 با مشکلات بزرگی مواجه شد، چرا که دریافت استخراج و نتیجه گیری از این اطلاعات به زمان بسیاری نیاز داشت و بالاخره با سعی و کوشش و صرف وقت زیاد نتایج این سرشماری در سال 1887 به پایان رسید.

اما همین که فهمیده شد برای سرشماری بعدی به 10 سال وقت نیاز هست فکر اختراع وسیله ای که بتواند این کار را در زمان کوتاهتری انجام دهد تقویت گردید. در این موقع هرمان هالریث(Herman Hollerith) که با دفتر آمار آمریکا همکاری داشت، اصول جدیدی را برای ضبط، طبقه بندی و جدول بندی اطلاعات به طریق مکانیکی عرضه داشت که 8 بار سریع تر از روش دستی بود و ماشین جدول بندی (tabulating machine) نامیده می شد. بر اساس این روش برای نمایش هر یک از مطالب و اطلاعات مورد نظر لازم بود در نقطه بخصوصی از نوار کاغذی یک سوراخ منگنه شود و ماشین دیگری می توانست به کمک مدارهای الکتریکی سوراخهای مذکور را حس کند و ضمن عبور از داخل دستگاه جدولی از مطالب ضبط شده تهیه نماید. بزودی نوار جای خود را به کارت های مقوایی داد که اطلاعات هر خانواده روی آن منگنه می شد.(به کار بردن کارت های مقوایی سوراخ شده اولین بار توسط ‍‍ژاکارد فرانسوی برای کنترل ماشین های بافندگی خودکار و دادن طرح پارچه به کار رفته بود) در اینجا اصطلاح تک کار(unit record) برای ماشین هایی که امور کارتی را انجام می دهند، پذیرفته شد و معمول گردید.


در سال 1890 اولین سری ماشین های دسته بندی و تفکیک کارت های منگنه شده، توسط  هالریث اختراع گردید، به کمک همین ماشین ها نتیجه سرشماری سال 1890 ، در عرض 5/2 سال یعنی حدود یک سوم زمان نتیجه گیری سرشماری قبل ، آماده گردید. در سال 1896 هالریث ، شرکت ماشین جدول بندی را تاسیس کرد و بعد ها با 10 شرکت دیگر ادغام شد و کمپانی IBM  به وجود آمد.افزایش و گسترش فعالیتهای اقتصادی و سرانجام یافتن انقلاب صنعتی و پیشرفت و توسعه همه جانبه تمدن بشری ایجاب می کرد که وسیله ای سریعتر از دستگاههای تک کار به وجود آید.

 

 کلیه ماشین های ساخته شده تا اینجا مکانیکی بودند و در آنها از چرخ دنده ،اهرم ، محور و سایر وسایل مکانیکی استفاده می شد و در نتیجه این ماشین ها حجیم ، کند و غیر قابل اعتماد بودند. همین مسئله در ماشین های بزرگ کار را مشکلتر می کرد، بدین جهت به تدریج در بعضی قسمتها وسایل الکتریکی جانشین وسایل مکانیکی گردید.

اولین ماشین الکترو مکانیکی به وسیله هاوارد ایکن(Howard Aiken) در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM ساخته شد. ساختن این ماشین 5 سال طول کشید و در سال 1944 کامل گردید. این ماشین می توانست عملیات جمع، ضرب، تقسیم، تفریق و محاسبه لگاریتم و توانهای مختلف و همچنین محاسبه توابع مثلثاتی مانند سینوس و کسینوس را انجام دهد. این ماشین بطور مخفف آ،اس،سی،سی([ASCC]Automatic Sequence Controlled Calculator) یا مارک یک (Mark 1)نامیده میشد.ماشین مزبور عمل ضرب را در مدت 3 ثانیه انجام می داد و این سرعت هنوز مطلوب نبود.

[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:تاریخچه ی کامپیوتر,کامپیوتر,, ] [ 16:46 ] [ علیرضا ]

 زبان های برنامه نویسی

ویکی پدیا................................................................


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:زبان های برنامه نویسی,لیست زبان های برنامه نویسی, ] [ 16:40 ] [ علیرضا ]

 زبان های زنده ی دنیا........................................................................


ادامه مطلب

 زبان چگونه بوجود آمد؟...............................

اگر حضرت آدم با یک زبان..........................................................................................


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:زبان چگونه بوجود آمد,زبان های مختلف, ] [ 16:30 ] [ علیرضا ]

 اصطلاحات زیبای ایرانی..........................


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:اصطلاحات ایرانی,ادبیات ایرانی, ] [ 16:12 ] [ علیرضا ]

 زندگی نامه ی زکریای رازی..............................................


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:زکریای رازی,زندگینامه زکریای رازی, ] [ 16:0 ] [ علیرضا ]

 بورس..................................................

منبع:http://eghtesadgar.com


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:بورس چیست,بورس و تجارت,, ] [ 15:31 ] [ علیرضا ]

 سیاره نپتون................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:نپتون,سیاره ی نپتون, ] [ 19:18 ] [ علیرضا ]

 پلوتو

ویکی پدیا.....................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:پلوتو,سیاره ی پلوتو,آخرین سیاره, ] [ 19:11 ] [ علیرضا ]

 نیکلاس کوپر نیک.......................................................................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:نیکلاس کوپرنیک,کوپرنیک,نیکلاس,, ] [ 19:0 ] [ علیرضا ]

 فردوسی...............................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:فردوسی,زندگی نامه ی فردوسی, ] [ 18:47 ] [ علیرضا ]

 آلودگی محیط زیست..................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:آلودگی محیط زیست,علمی,, ] [ 18:43 ] [ علیرضا ]

 الکساندر گراهام بل................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:الکساندر گراهام بل,مخترع تلفن,, ] [ 18:38 ] [ علیرضا ]

 مسئولین یک مؤسسه خیریه متوجه شدند که وکیل پولداری در شهرشان زندگی می‌کند و تا کنون حتی یک ریال هم به خیریه کمک نکرده است. پس یکی از افرادشان را نزد او فرستادند.
مسئول خیریه: آقای وکیل ما در مورد شما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که الحمدالله از درآمد بسیار خوبی برخوردارید ولی تا کنون هیچ کمکی به خیریه نکرده‌اید. نمی‌خواهید در این امر خیر شرکت کنید؟
وکیل: آیا شما در تحقیقاتی که در مورد من کردید متوجه شدید......................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:هیچ وقت زود قضاوت نکن,داستانک آموزنده, ] [ 18:33 ] [ علیرضا ]

 روزی عارف پیری با مریدانش از کنار قصر پادشاه گذر میکرد. شاه که در ایوان کاخش مشغول به تماشا بود، او را دید و بسرعت به نگهبانانش دستور داد تا استاد پیر را به قصر آورند.
عارف به حضور شاه شرفیاب شد. شاه ضمن تشکر از او................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:عروسک چهارم و شاهزاده,داستانک ها, ] [ 18:30 ] [ علیرضا ]

 آرتور اش
قهرمان افسانه ای تنیس
هنگامی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت، با تزریق خون آلوده، به بیماری ایدز مبتلا شد.
طرفداران آرتور از سر تا سر جهان نامه هایی محبت آمیز برایش فرستادند.

یکی از دوستداران وی در نامه خویش نوشته بود: "چرا خدا تو را برای ابتلا به چنین بیماری خطرناکی انتخاب کرده؟"
آرتور اش، در پاسخ این نامه چنین نوشت:.......................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:هر چه خدا بخواد,داستانک کوتاه, ] [ 18:27 ] [ علیرضا ]

 

اینترنت چیست؟

آموزش اینترنت به زبان ساده

اینترنت، در ساده ترین تعریف، عبارتست از کامپیوترهایی که در سراسر دنیا به هم متصل هستند، شبکه ای که این کامپیوترها را به یکدیگر متصل می سازد، و متدهای انتقال اطلاعات روی این شبکه.
اینترنت یک چیز مستقل نیست که دیگران کامپیوترهایشان را به آن متصل کنند. بلکه اینترنت خود حاصل بهم پیوستن این کامپیوترهاست. در واقع وقتی به کامپیوترهای یک سرویس دهنده اینترنت (ISP) متصل می شوید، کامپیوتر شما هم جزئی از اینترنت می شود. در سایر مقالات 
سایت ایران کالا مطالب  مفصلی در مورد اینترنت وجود دارد توصیه می کنم برای درک تمام مفاهیم اینترنت آنها را مطالعه کنید. در واقع اینترنت به انواع بسیار گوناگونی از سرویس های مخابراتی ، از خطوط ساده تلفنی گرفته تا کابل های نوری پر سرعت و کانال های ماهواره ای، متکی است. اگر این کانال های مخابراتی را بزرگراه اینترنت بدانیم، مسیریاب ها ( routers ) کامپیوترهایی که بر انتقال اطلاعات بین نقاط مختلف نظارت می کنند، پلیس های راهنمایی آن هستند.

وِب (Web) یا وب سایت چیست؟  ( website )

وب مهمترین و پر کاربرد ترین استفاده اینترنت است. شاید بتوان مفهوم اینترنت را به گونه ای در وب خلاصه کرد. به مجموعه کلیه صفحاتی که در اینترنت دارای یک آدرس مشخص هستند و کاربران می توانند آنها را مشاهده کنند، وب سایت گفته می شود. تاکنون تعریف دقیقی از وب نشده است. وقتی شما در روزنامه نشانی اینترنتی یک شرکت را می بینید، در واقع آدرسی را در دست دارید که با استفاده از آن می توانید یکی از صفحات موجود در وب را ببینید که متعلق به شخص یا سازمانی خاص است. 
هر آدرس اینترنتی کاراکترهای خاصی است که منحصر به یک سازمان یا فرد است و هیچ شخص یا سازمان دیگری توانایی استفاده از این آدرس برای سایت خود را ندارد. برای اینکه شخصی صاحب یک آدرس مستقل شود، ملزم به پرداخت پول و خرید آن آدرس است.

آدرس های اینترنتی از سه بخش مختلف تشکیل می شوند:

1- نوع پروتکل
2- نام سرویس
3- نام منحصر به فرد
4- پسوند نوع دامنه

پروتکل قوانینی هستند که برای ارسال و دریافت اطلاعات از آنها استفاده می شود که در حال حاضر عمده این پروتکل http می باشد. برای سرویس وب (هر سایت از چند صفحه وب تشکیل می شود) از عبارت WWW استفاده میشود که به معنای وب جهانی میباشد. سرویس های دیگر نیز وجود دارند که آنها در مقالات دیگر سایت ایران کالا بررسی شده اند. پسوند نوع دامنه نیز یک عبارت است که اکثرا از 3 کاراکتر تشکیل شده است و نشان دهنده نوع سایت است.

برخی از این پسوندها عبارتند:
Com
Net
Org
پسوندهای دیگری نیز وجود دارند از جمله پسوندهای دو حرفی که بیشتر برای نام کشور مورد استفاده قرار می گیرند (برای ایران ir است) و برخی پسوندهای اختصاصی دیگر. حتما از خود می پرسید که چرا آدرس سایت ها همواره به زبان انگلیسی نوشته میشود، آیا نمی توان مثلا از زبان فارسی استفاده کرد؟ 
جواب مثبت است. سیستم نامگذاری دامنه (DNS) در حال حاضر تنها بر روی چند زبان خاص فعالیت میکند که نزدیک 95% آن را زبان انگلیسی تشکیل میدهد. در ایران نیز طی دو سال گذشته ثبت نام برای دامنه های فارسی انجام شده که به زودی شاهد دامنه هایی با استفاده از حروف فارسی خواهیم بود.

منبع : سایت میکرورایانه

[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:اینترنت,اینترنت چیست,, ] [ 17:58 ] [ علیرضا ]

 با من بمان.......................... داستان


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:با من بمان,, ] [ 17:52 ] [ علیرضا ]

 زندگی نامه الکساندر فلمینگ.....................................................


ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:الکساندر فلمینگ,زندگی نامه الکساندر فلمینگ, ] [ 17:44 ] [ علیرضا ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ ما خوش آمدید. آرزوی ما افزایش علم شماست.لطفا در وبلاگ ما نظر داده و با کلیک روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید.
موضوعات وب
امکانات وب