مجله دانشمند

مجله دانشمند
علمی،خبر،بیوگرافی،فیلم و تلویزیون،سرگرمی،آموزشی،دانلود،داستان و.... و ..... و....... 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی سرگرمی آموزشی دانلود هر چی بخوای و آدرسaigmblog.lxb.irلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.به وبلاگ ما اطمینان کنید. می توانید ما را با آدرس  زیر نیز  ما را لینک کنید:

www.aigmblog.loxblog.com

در صورتی که لینک شما در وبلاگ ما ثبت نشد لطفا به ما اطلاع دهید تا در صورت وجود لینک ما در وب سایت شما ما شما را لینک کنیم.

با تشکر

 





 

بطلميوس: زمين در مرکز جهان

براهين هندسي بطلميوس براي مرکزيت زمين (1)

در مقالات زير، با استدلال هاي فلسفي ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين در عالم آشنا شديم:

بطلميوس

1- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (1)

2- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (2)

3- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (3)

 

و اما بطلميوس، منجم بزرگ يونان

بطلميوس، در مقدمه ي مجسطي، رياضيات و نجوم را بسيار يقيني تر و قابل اعتماد تر از فلسفه مي داند. و براي اثبات مرکزيت و سکون زمين در عالم، بجاي دلايل فلسفي به استدلالات رياضي و هندسي متوسل مي شود. وي در اين استدلال ها، آسمان را همانطور که مشاهده مي شود، يعني کروي در نظر مي گيرد، و براساس کرويت زمين دلايل خود را مطرح مي کند.

 

رد مرکزيت زمين

در فصل 5 از مقاله ي اول از کتاب مجسطي ، بطلميوس بحثي دقيق درباره ي مرکزيت زمين در عالم دارد. استدلال وي به اين ترتيب است که اگر ما نخواهيم بگوييم زمين در مرکز عالم است، وچون کل جهان شکل کروي دارد، يکي از حالات زير پيش مي آيد. سپس به رد تک تک اين موارد مي پردازد.

 

1- زمين در فاصله ي برابر از قطبهاي عالم باشد ولي روي محور عالم نباشد.

2- زمين بر محور عالم باشد، ولي به يکي از قطبهاي عالم نزديک تر باشد.

3- زمين نه روي محور عالم باشد و نه فاصله ي برابر از قطبهاي عالم داشته باشد.

 

حالت اول:

زمين در روي استواي عالم، خارج از مرکز جهان

در حالت اول فاصله ي زمين از قطبهاي عالم برابر است، ولي روي محور عالم قرار ندارد. در اين حالت، زمين در واقع روي استواي عالم مستقر است:

 

1- کسي که روي خط استواي زمين در نقطه ي A زندگي مي کند، با پديده هايي متفاوت با آنچه رصد مي کنيم ، روبرو مي شود: او هيچ گاه روز اعتدال يعني برابري روز و شب را تجربه نمي کند. چرا که چرخش روزانه ي آسمان به همراه خورشيد بدور زمين، به طوري است که در يک نقطه به زمين

زمين در روي استواي عالم، خارج از مرکز جهان:

نزديک تر و در جايي ديگر دورتر خواهد بود. طبق تصوير سمت راست، ساکنين چنين مناطقي در استوا هيچ گاه روز و شب برابر را تجربه نمي کنند، زيرا کره ي آسمان توسط افق به دو نيم کره ي نابرابر تقسيم شده است. حتي اگر افراد در مناطقي بغير از استوا باشند، نيز همين اتفاق مي افتد.

 

2- از طرف ديگر حتي اگر اين افراد روز اعتدال را تجربه کنند، اين روز را در وسط بين اول زمستان و اول تابستان نخواهند ديد. بلکه فاصله ي اول زمستان تا اعتدال، با فاصله ي اعتدال تا اول تابستان برابر نخواهد بود. زيرا خورشيد در حرکت سالانه ي خود بدور زمين، در يک جا به زمين نزديک تر خواهد بود، و در نتيجه سرعتش در آسمان بيشتر مي شود، و در منطقه اي ديگر سرعت ظاهري اش در آسمان کندتر مي گردد. در حالي که همه مي دانيم اين فواصل زماني در همه جاي زمين يکسان است.

البته واقعيت اين است که اين دو فاصله ي زماني بين زمستان و تابستان تا اعتدال بهاري دقيقاً با هم برابر نيستند. همانطور که خود بطلميوس در بخش مربوط به خورشيد در مجسطي  مطرح مي کند، فاصله ي انقلاب زمستاني (اول دي) تا اعتدال بهاري، 89 تا 90 روز است، در حالي که فاصله ي ميان اعتدال بهاري تا انقلاب تابستاني، 93 روز مي باشد. بطلميوس براي توجيه اين پديده بر اساس نظريه ابرخس، مرکز فلک خورشيد را از مرکز زمين خارج مي کند و در نقطه اي ديگر که در فاصله اي مشخص از زمين قرار دارد در نظر مي گيرد. در نتيجه خورشيد ديگر دقيقاً به دور زمين نمي گردد بلکه به دور نقطه اي که از مرکز زمين فاصله دارد، مي گردد.

3- ولي اگر موقعيت ساکنيني را در نظر بگيريم که در نقطه B (در مناطق شرقي يا غربي ساکنين نقطه ي A)، زندگي مي کنند، با مشکلي ديگر مواجه مي شويم. چنين ناظريني، مي بينند که ستارگان زماني که از شرق طلوع مي کنند بزرگتر و پرنورتر يا کوچکتر و کمنورتر از زماني هستندکه در غرب در حال غروب اند. چرا که اين ساکنين به يک طرف آسمان نزديک تر و از طرف ديگر آن دور تر اند.

4- از طرف ديگر همين ساکنين دسته ي دوم، پديده ي ديگري را نيز شاهد خواهند بود: فاصله ي زماني ميان طلوع ستارگان تا لحظه ي عبورشان (عبور ستاره از نصف النهار ناظر که ستاره بيشترين ارتفاع را پيدا مي کند)، بيشتر از فاصله ي زماني ميان لحظه ي عبور تا غروب همان ستاره مي باشد. و اين پديده به روشني مخالف مشاهده ي همه ي ساکنين زمين است. هيچ کس در آسمان نمي بيند که ستارگان در زمان طلوع کوچکتر و در بيشترين ارتفاعشان، بزرگ تر شوند.

 

در ادامه، با شواهد بطلميوس بر عليه دو حالت ديگر آشنا خواهيم شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 5 اسفند 1390برچسب:بطلمیوس,زندگی نامه ی بطلمیوس, ] [ 17:46 ] [ علیرضا ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ ما خوش آمدید. آرزوی ما افزایش علم شماست.لطفا در وبلاگ ما نظر داده و با کلیک روی +1 ما را در گوگل محبوب کنید.
موضوعات وب
امکانات وب